طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

  • ۰
  • ۰

فایل نقشه سایت ( Sitemap ) چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

در بحث بهینه سازی سئو، استفاده از کلمات کلیدی و ایجاد محتوای مناسب یکی از مهم ترین قدم ها برای راه یافتن به صفحات اول موتورهای جستجو است. اگر در طراحی یک سایت فایل نقشه آن از قلم افتاده باشد، این امکان وجود دارد که همه صفحات سایت توسط بات موتورهای جستجو خوانده نشود و حتی با داشتن یک محتوای قوی در صفحات مختلف ممکن است افزایش رنک مطلوب و صعود به صفحات اول موتورهای جستجو اتفاق نیفتد.
تعریف فایل نقشه سایت: ( Sitemap.xml )
فایل نقشه سایت ( Sitemap ) حاوی اطلاعات کلی از پیکربندی یک وبسایت است. به این معنا که آدرس های صفحات مختلفی که در زمان طراحی سایت ایجاد شده اند، در قالب یک فایل XML ارائه می شوند. فایل نقشه سایت به بات های ( ربات های) موتورهای جستجوگر ( از جمله گوگل بات ) کمک می کند، که دقیق تر مطالب وبسایت را بخوانند و بررسی کنند .دیده شدن و شناخته شدن وبسایت یکی از اصولی ترین قدم ها در جهت افزایش رنک در بهینه سازی سئو است.
XML یا Extensible Markup Language مخفف زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر می باشد. XML نوعی زبان توصیفی است که متن و اطلاعات اضافه درباره متن را با هم ادغام می‌کند. اطلاعات اضافه ‌ای که یک زبان نشانه‌گذاری در نظر می‌گیرد، به وسیله ی نوعی نشانه‌گذاری توصیف می‌شود و در بین متن قرار می‌گیرد.
ویژگی های فایل نقشه سایت:
یکی از ویژگی های فایل نقشه سایت این است که می تواند فراداده ( Metadata ) مربوط به صفحات مختلف وبسایت را در دسترس قرار دهد. فرا داده نشان دهنده اطلاعات کلی وبسایت است. این اطلاعات شامل این موارد می شود: آخرین باری که وبسایت آپدیت شده است، وبسایت به طور میانگین هر چند وقت یک بار تغییر داده می شود و اهمیت سایر URL های وابسته ای که در سایت قرار داده شده اند چقدر است. در طراحی وبسایت با استفاده درست از فایل نقشه می توان فراداده لازم را برای گوگل ( یا سایر موتورهای جستجو ) فراهم کرد. به این معنا که میتوان مشخصات محتوای خاصی را در وبسایت ( از جمله عکس یا ویدیو ) به گوگل نشان داد. برای مثال: اطلاعات ثبت شده در فایل نقشه سایت در مورد یک فایل ویدیو می تواند مدت زمان ویدیو، دسته بندی موضوع ویدیو و ... را مشخص کند.
ضرورت داشتن فایل نقشه سایت:
اگر صفحات یک وبسایت به درستی به هم لینک داخلی ( Internal Link ) شده باشند، بات های موتورهای جستجو می توانند، اکثر قسمت های وبسایت را بررسی کنند. داشتن یک فایل نقشه سایت مناسب کار بات ها را بسیار راحت تر می کند. اگر در طراحی سایت یکی از ویژگی های زیر وجود داشته باشد داشتن فایل نقشه سایت ضروری است، چون بات ها در خواندن این گونه سایت ها گاهی برخی از صفحات را نادیده می گیرند:
1- وبسایت هایی که دارای تعداد صفحات بسیار زیاد می باشند. این وبسایت ها معمولا سرمایه گذاری زیادی در طراحی سایت خود انجام می دهند. اما ممکن است به خاطر نداشتن فایل نقشه، بسیاری از محتوای سایت ( که زمان زیادی را هم صرف گردآوری آن شده است ) در رتبه بندی سایت لحاظ نشوند.
2- وبسایت های دارای محتوای زیاد در صفحات مختلف که به هم لینک داخلی نیستند. بات ها به این ترتیب عمل می کنند که یک صفحه را می خوانند و سپس به سایر صفحه های لینک شده وبسایت مراجعه می کنند. در نتیجه در صورت عدم وجود لینک های داخلی، داشتن Sitemap بسیار ضروری است.
3- وبسایت هایی که به تازگی طراحی شده اند و بک لینک ندارند. اگر از وبسایت های دیگر به سایتی لینکی وجود داشته باشد ( بک لینک ) کار بات های گوگل برای شناختن سایت شما راحت تر می شود. در صورت نداشتن میزان بک لینک لازم، با طراحی فایل نقشه و معرفی کردن قسمت های مختلف سایت به بات، این کمبود تا حدی جبران می شود.
اهمیت فایل نقشه سایت در سئو:
در بحث بهینه سازی سئو، استفاده از کلمات کلیدی و ایجاد محتوای مناسب یکی از مهم ترین قدم ها برای راه یافتن به صفحات اول موتورهای جستجو است. اگر در طراحی یک سایت فایل نقشه آن از قلم افتاده باشد، این امکان وجود دارد که همه صفحات سایت توسط بات موتورهای جستجو خوانده نشود و حتی با داشتن یک محتوای قوی در صفحات مختلف ممکن است افزایش رنک مطلوب و صعود به صفحات اول موتورهای جستجو اتفاق نیفتد. نقشه سایت جز مباحث قدیمی طراحی سایت است، اما هنوز اهمیت خود را در رتبه بندی سایت ها حفظ کرده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.