طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

  • ۰
  • ۰

ربات اینترنت چیست؟ ربات های خوب و بد بر چه اساسی تقسیم بندی می شوند؟

بات ها به طور کلی 60 درصد ترافیک اینترنت را در اختیار دارند، به این معنی که بیشتر مشاهدات وبسایت ها به جای انسان ها توسط آن ها صورت می گیرد . از بات های مفید می توان به بات های جستجوگر ( خزنده ) موتورهای جستجو اشاره کرد.
وب ربات ( وب بات ) چیست؟
ربات اینترنتی ( وب ربات ) یا به عبارت ساده تر بات، نرم افزاری کاربردی است که به منظور انجام کارهای خودکار در اینترنت طراحی شده است. ربات های اینترنتی بیشتر جهت انجام کارهای ساده، تکراری و با حجم زیاد، برنامه نویسی می شوند. منظور از حجم زیاد کارها، کارهایی هستند که میزان آنها به قدری زیادی است که انجام دادن آنها از عهده انسان خارج است. بیشترین استفاده از ربات های اینترنتی در موتورهای جستجوگر اینترنت است. بات های موتورهای جستجو در صفحات مختلف وبسایت ها می چرخند و مطالب آنها را برای فهرست بندی در منابع موتورهای جستجو لیست می کنند. البته وب مسترها با تنظیم کردن فایلی به اسم robots.txt در زمان طراحی سایت، می توانند دسترسی بات ها به مطالب آن را کنترل ( محدود ) کنند. بات هایی مثل بات های موتورهای جستجو جز بات های خوب حساب می شوند، ولی برخی از اوقات طراحی بات ها برای مقاصد مخرب صورت می گیرد.
ضرورت ساخت و استفاده از بات ها:
همان طور که گفته شد بات ها کارهای با حجم بالا را به راحتی انجام می دهند. (مثلا اضافه کردن یک الگوی خاص به 1000 مقاله که در یک رده هستند.) انجام دادن این کارها توسط نیروی انسانی منطقی نیست، زیرا زمان بسیار زیادی می برند.
مراحل ساختن و گسترش دادن یک بات:
A- ایده کلی از عملکرد بات:
قبل از هر چیز نیاز است که بدانیم یک بات برای انجام چه کار یا کارهایی طراحی می شود. باید این مساله را نیز در نظر داشت که قبلا باتی با توانایی هایی که می خواهیم طراحی شده یا نه.
B- مشخصات بات:
بعد از به دست آوردن یک ایده کلی، نیاز به نوشتن مشخصات بات داریم. تمام مشخصات و این که بات دقیقا چه کارهایی را انجام خواهد داد باید نوشته شوند. همیشه مشورت کردن با افراد ( کارمندانی که کارهای مشابه بات را قبلا انجام می داده اند، ) برای تکمیل نوشتن تمام جزییات مربوط به بات مفید است. در بیشتر موارد مشخصات بات شامل نکات کلی زیر است:
بات مخرب نباشد: به این معنی که کارهایی که ممکن است مخرب در نظرگرفته شوند، انجام نخواهد داد.
بات مفید باشد: عملیات انجام شده توسط بات مفید باشند. از لحاظ کمیت تعداد بیشتر از کارها نسبت به نیروی انسانی انجام گیرد و کیفیت کارها هم بیشتر شود. ( درصد خطا کمتر شود. )
بات منابع میزبان ( server ) را اشغال نکند: بات نباید به صورتی برنامه نویسی شود که منابع حجمی سرور را اشغال کند و باعث کند شدن سیستم شود.
-C پیاده سازی- برنامه نویسی بات:
بعد از مشخص شدن خصوصیات بات و طرح ریزی کلی ساختار آن، لازم است که این عملیات به شکل کد نوشته شوند. این مرحله به وضوح تخصصی ترین قسمت طراحی بات است. در این مرحله برنامه نویس انتخاب می کند که با چه زبانی برنامه نویسی بات را انجام دهد. بات ها تقریبا با همه زبان های برنامه نویسی قابل طراحی هستند. انتخاب زبان برنامه نویسی، بستگی به آشنایی و تسلط برنامه نویس به یک زبان خاص دارد. در اینجا به چند زبان برنامه نویسی، که برای نوشتن بات ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره می کنیم:
1- Microsoft.NET Framework:
چارچوب دات‌نت ( Microsoft.NET Framework ) یک فناوری نرم‌افزاری است که بر روی تمامی ویرایش‌های سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت قابل اجراست و در سیستم ‌عامل‌های دیگر از جمله لینوکس و مکینتاش نیز وارد شده است. دات نت باعث شد که قدرت برنامه نویسی در زبانهای تحت این چارچوب یکسان شود و تفاوت فقط در نوع کد نویسی باقی بماند.
2- PHP:
یک زبان برنامه‌نویسی است که برای طراحی وب توسعه یافته‌است، اما می‌توان از آن به عنوان یک زبان عمومی نیز استفاده‌کرد. کدهای پی‌اچ‌پی توسط یک سرور وب که نرم‌افزار پی‌اچ‌پی بر روی آن نصب باشد تفسیر می‌شوند. دستورهای این زبان می‌توانند به صورت مستقیم در درون کدهای اچ‌تی‌ام‌ال (زبان نشانه گذاری ابر متنی یاHTML ) قرار بگیرند.
JavaScript -3:
جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر شی است. اگر چه ساختار این زبان به جاوا شباهت دارد، با این وجود جاوا اسکریپت با زبان جاوا ارتباطی ندارد. کاربرد گسترده این زبان در سایت ها و صفحات اینترنتی می‌باشد و به کمک این زبان می‌توان به اشیاء داخل صفحات HTML دسترسی پیدا کرد و آنها را تغییر داد.
D- تست کردن بات:
بعد از اتمام برنامه نویسی، روی ربات تست انجام می شود تا مشخص شود که به درستی هدف مورد نظر را اجرا می کند یا نه. در صورت عدم عملکرد صحیح، برنامه نویس کد های نوشته شده را بازنگری می کند و به رفع اشکالات می پردازد.
E- ذخیره اطلاعات بات:
در صورت عملکرد موفق بات، اطلاعات بات که شامل مراحل طراحی و نحوه کدنویسی می شود، برای ارتقای عملکرد ربات در آینده ذخیره و نگه داری می شود.
جمع بندی:
بات ها به طور کلی 60 درصد ترافیک اینترنت را در اختیار دارند، به این معنی که بیشتر مشاهدات وبسایت ها توسط آن ها صورت می گیرد تا انسان ها. از بات های مفید می توان به بات های جستجوگر ( خزنده ) موتورهای جستجو اشاره کرد. برای مثال گوگل-بات به منظور کمک به بهینه سازی سئو سایت ها طراحی شده است. ربات های مخرب حدود 35 درصد حجم اینترنت را در اختیار دارند. این ربات ها بیشتر اوقات به وسیله هکرها ایجاد می شوند و به انجام کارهای ساده و تکراری جهت مصرف نمودن پهنای باند کاربران و سرقت اطلاعات شخصی می پردازند. پرکاربردترین تکنیک مقابله با بات های مخرب، استفاده از کد CAPTCHA است. این کد برای تفکیک بین کاربر انسان و ربات های ساده درخواست می شود. CAPTCHA متن رمزگذاری شده ای است که برای کاربران انسانی قابل مشاهده است.
بعضی از ربات ها با کاربران سرویس های اینترنتی ارتباط برقرار می کنند. این ارتباط می تواند از طریق واسط های وب مثل ربات های فیس بوک و بات های توییتر باشد. این ربات های گفتگوکننده به افراد امکان می دهند سوالاتی را به زبان انگلیسی پرسیده و سپس یک پاسخ مناسب ارائه می دهند. ربات ها می توانند کارهای بسیاری را مدیریت کنند. از جمله می توان به گزارش آب و هوا، اطلاعات کدپستی و ... اشاره نمود. برخی دیگر از ربات ها صرفا جنبه سرگرمی دارند. ربات ها در زمینه گردشگری هم بسیار به کار می آیند. از جمله بات هایی که به جمع آوری اطلاعات پروازها، هتل ها و مقاصد گردشگری می پردازند. وب سرویس های گردشگری در برخی موارد با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط بات ها، خدمات رزرواسـیون آنلاین پرواز، هتل و ... را در اختیار کاربران می گذارند. در مورد استفاده از ربات ها در امور تجاری بحث ها و اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.